کاربرد فناوری تشخیص صدا در اینترنت اشیاء

2 دیدگاه
مقاله آموزشی
4/5 - (1 امتیاز)

کاربرد فناوری تشخیص صدا در اینترنت اشیاء

گفتار روشی بسیار قدرتمند برای بیان افکار و خواست‌های انسان‌ها است. به‌همین دلیل تعداد دستگاه‌های که از طریق فرمان‌‎های صوتی کنترل می‌شوند رو به افزایش هستند. همانطور که کاربردهای اینترنت اشیاء گسترش می‌یابد روش‌های جدید و نوآورانه‌ای برای تعامل و ارتباط دستگاه با انسان ارائه می‌شود.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیاء (Internet of Things) که به اختصار به آن IoT نیز گفته می‌شود به ارتباط اینترنتی بین اشیاء و تجهیزاتی می‌گویند، که در محیط پیرامون ما قرار دارند.

4 دلیل اصلی برای استفاده از سیستم‌ IoT

  1. شکل معمول ارتباط برای انسان، صدا است (بیان دستورات به صورت شفاهی برای انسان‌ها ساده تر است)
  2. تشخیص صدا، زمانی که دستان بند است درگیر کار دیگری هستید یا حوصله بلند شدن از جای خود را ندارید.
  3. تلفن صوتی وسیله‌ای موثر برای ارتباط صوتی دو طرفه با سیستم اینترنت اشیا است که بدون نیاز به دستورالعمل‌های پیچیده، می‌تواند گوش و پاسخ دهد.
  4. صرفه جویی در هزینه: عدم نیاز به صفحه نمایش لمسی در دستگاه‌های هوشمند

سیستم‌های اینترنت اشیا را می‌توان از دیدگاه تعامل و ارتباط صوتی به 3 دسته تقسیم بندی کرد:

  1. ارتباط صوتی دو طرفه (کاربر سوال یا دستور خود را بیان می‌کند و سیستم نتیجه را به صورت صوتی می‌خواند)
  2. ارتباط صوتی یک طرفه (دستورات از طریق اپلیکیشن یا سیستم انجام‌ میشود و سیستم تنها نتجیه را به کاربر اطلاع می‌دهد)
  3. تشخیص صدا (سیستم قادر به فهم و دریافت فرامان‌های صوتی است

فهم گفتار

یکی از سخت‌ترین بخش‌های طراحی سیستم‌های اینترنت اشیا، فهم و درک مقصود گوینده است. در بسیاری از مواقع به دلیل دور بودن گوینده یا وجود نویز‌های محیطی مثل روشن بودن تلویزیون یا هم همه به دلیل مهونی تشخیص صدای گوینده کاری سخت و دشوار است. همچنین وجود لهجه‌های متفاوت نباید اختلالی در کارکرد سیستم به وجود بیاورد.

2 پاسخ به “کاربرد فناوری تشخیص صدا در اینترنت اشیاء”

  1. محمد گفت:

    سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *