ساختار ماتریس محتوا
ماتریس محتوا از دو محور عمودی و افقی ساخته شده است. در ادامه هر محور را معرفی میکنیم:
محور افقی
سمت چپ این محور، مرحله آگاهی در سفر مشتری را نشان میدهد. هرچه به سمت راست حرکت کنیم، به مرحله خرید نزدیکتر میشویم.
محور عمودی
این محور نشان میدهد که محتواها چقدر احساسات و منطق افراد را درگیر میکند. در بالاترین قسمت این محور، محتواهایی قرار دارند که ۱۰۰٪ احساست را تحت تاثیر قرار میدهند و هرچه به سمت پایین محور حرکت کنیم، به محتواهایی میرسیم که جنبه منطقی آنها بیشتر است.
براساس این دو محور، ماتریس بازاریابی محتوایی را میتوان به چهار قسمت زیر تقسیم کرد:
۱- محتوای سرگرمکننده
این نوع محتوا برای زمانی مناسب است که شما بخواهید افراد را در مرحله اول سفر مشتری، یعنی آگاهی، از نظر احساسی تحت تاثیر قرار بدهید. جایگاه محتوای سرگرمکننده در یک ربع بالا سمت چپ ماتریس محتواست و شامل محتواهایی است که خیلی سریع مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهند.
چند مورد از این محتواها عبارتند از
- مسابقهها
- کوییز
- محتوای وایرال
- ویدیوی برند
- بازی
۲- محتوای الهامبخش
این محتوا در ربع بالا سمت راست ماتریس محتوا قرار دارد و مثل محتوای سرگرمکننده، روی احساسات افراد تاثیر میگذارد. با این فرق که در بخشهای انتهایی سفر مشتری قرار دارد. یعنی محتوایی است که به جای آگاهی دادن، احتمالا افراد را به خرید ترغیب میکند.
تبلیغات سلبریتیها در قالب اینفولئنسر مارکتینگ از مهمترین محتواهایی هستند که در این مرحله قرار میگیرند.
به عنوان مثال، یک نفر با دیدن مسابقهای در صفحه اینستاگرام شما، نام برند شما را میشنود و به آن علاقمند میشود. مدتی بعد میبیند که یک سلبریتی معروف نیز محتوایی را درباره محصولات شما منتشر و از آن تعریف کرده است. اینجاست که این فرد میتواند با اعتماد به شما و انجام عمل خرید، سفر مشتری را کامل کند.
۳- محتوای آموزشی
یک محتوای آگاهیبخش دیگر که البته منطق افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و جای آن در ربع پایین سمت چپ ماتریس بازاریابی محتوایی است. باید توجه داشته باشید که برای خرید بسیاری از محصولات، مخصوصا محصولاتی که قیمت بالایی دارند، جلب توجه مخاطب و به هیجان آوردن او کافی نیست، بلکه باید از نظر منطقی او را قانع کنید که برند شما ارزش دنبال کردن و صرف هزینه را دارد.
محتوای آموزشی برای آن دسته از مخاطبانی مناسب است که میخواهند تسلط شما به دانش حوزه محصولاتتان را بسنجند. چند مدل محتوای مناسب این قسمت عبارتند از:
- اینفوگرافیک
- پست وبلاگ
- راهنماهای استفاده از محصولات
- اخبار منتشرشده در خبرگزاریها
- کتاب الکترونیک
۴- محتوای متقاعدکننده
آخرین بخش از ماتریس بازاریابی محتوایی به ربع پایین سمت راست این ماتریس میپردازد. مثل محتوای الهامبخش، محتوای متقاعدکننده هم در قسمت انتهایی سفر مشتری قرار میگیرد با این تفاوت که از نظر منطقی افراد را قانع میکند که از شما خرید کنند. این نوع محتوا برای عدهای از مشتریان بالقوه مناسب است که پیش از خرید هرچیز احتیاج به سنجیدن تمام جوانب آن دارند. همچنین اگر محصولات شما هزینه نسبتا بالایی دارند، بهتر است از این محتواها استفاده کنید. چند مدل مناسب محتوای قانعکننده عبارتند از:
- وبینارهای آموزشی
- مطالعه موردی
- دموی تعاملی محصول
- تستیمونیال
- آمار و ارقام
چرا داشتن ماتریس محتوا در برنامه بازاریابی محتوایی مهم است؟
اگر هنوز برای استفاده از ماتریس بازاریابی محتوایی قانع نشدهاید، به این مزیتها توجه کنید:
ماتریس محتوا تعداد زیادی لید اینباند (درونگرا) را وارد قیف فروش شما میکند: شما با استفاده از محتواهای مناسب، مشکلی را مطرح میکنید و آن را به یکی از جنبههای بیزنستان ربط میدهید. همزمان به مخاطب نشان میدهید که چگونه میتوانید این مشکل را برطرف کنید و به این ترتیب باعث ایجاد مرحله آگاهی در مخاطب میشوید.
ماترس محتوا به چرخه فروش سرعت میدهد و باعث میشود نرخ تبدیل در بخشّهای مختلف بالا برود: ماتریس محتوا به شما کمک میکند که برای هر مرحله از سفر مشتری و قیف فروش، محتواهای مناسب داشته باشید. به این ترتیب مشتری بالقوه به سرعت از بخشهای مختلف عبور کرده و با شما وارد تراکنش مالی میشود.
ماتریس باعث توانمندتر شدن تیم بازاریابی میشود: ماتریس بازاریابی محتوایی به تیم مارکتینگ سرعت عمل میدهد و باعث میشود این تیم بتواند سریعتر و بهتر استراتژیهای مختلف بچیند.
ماتریس بازاریابی محتوایی به محتواهای شما نظم میدهد: ماتریس محتوا باعث میشود شما بدانید که نیاز به کدام محتوا و در چه حجمی دارید. زمانی که میخواهید ترافیک وبسایت را بالا ببرید و از این طریق لید جمع کنید، نیاز به محتواهای سرگرمکننده و آموزشی خواهید داشت که معمولا چندان عمیق نیستند. اما هرچه فرد به انتهای سفر مشتری نزدیکتر میشود، نیاز به محتواهای تخصصیتر در تعداد کمتر خواهد بود.
ماتریس محتوا نقشه راه محتوایی شما را تعیین میکند: برای داشتن یک برنامه بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ موفق نیاز به یک نقشه راه دارید که مخاطب را در طول مسیر راهنمایی کند. ماتریس کمک میکند تا این مسیر را طراحی کنید.