اهمیت محل انتشار محتوا و انتخاب نوع آن
تاثیر محل انتشار محتوا در فرمت نهایی آن، غیر قابل انکار است. ماتریس محتوایی به نوع محتوا میپردازد و در آن صحبتی از قالب و فرمت محتوا نیست. تیم شما میتواند گزارشات خود را در قالب یک تصویر اینفوگرافیک ارائه دهد، در فرمت PDF و کتاب الکترونیکی آن را منتشر کند و یا در قالب یک ویدیو به توضیح و نتایج گزارشات خود بپردازد. فرمت نهایی آن به محل انتشار محتوای شما بستگی دارد. بنابراین هنگام استفاده از ماتریس بازاریابی محتوا، حتماً این نکته را هم مد نظر داشته باشید. کما اینکه هر یک از وب سایت ها، پیامرسانها یا شبکههای اجتماعی نوع خاصی از فرمت محتوایی را میطلبند. ماتریس بازاریابی محتوایی خود را بر روی کانال هایی متمرکز کنید که برای خریداران شما در هر مرحله از مسیر خرید قابل دسترسی باشد و تعیین کند که کدام نوع محتوا از منابع انسانی و سرمایه تیم شما بهترین استفاده را میکند و در عین حال اطمینان حاصل کنید که محتوا از ویژگی های منحصر به فرد هر پلتفرم استفاده می کند.
آیا داشتن ماتریس محتوا در برنامه بازاریابی محتوایی ضروری است؟
پاسخ به این سوال مثبت است و اگر هنوز هم در استفاده از ماتریس بازاریابی محتوا شک دارید، این چند نکته مهم را بخوانید:
با استفاده از تولید محتوای مناسب می توانید مشکلات و نیازهای کاربران را مطرح کنید و آن را به یکی از جنبه های کسب و کارتان ربط دهید و به مخاطبانتان روش حل این مشکلات و نیازها را ارائه دهید. با این کار شما محتوای آگاهی دهنده ایجاد کردید و می توانید باعث ورود کاربران جدید به چرخه ی فروش خود شوید.
ماتریس محتوا به شما کمک می کند که برای هر مرحله از سفر مشتری محتوای مناسب داشته باشید که این خود، باعث سرعت در چرخه ی فروش می شود و نرخ تبدیل را افزایش می دهد. با این تفاسیر مشتریان بالقوه ی شما سریع تر مراحل خرید را طی می کنند و سودآوری کسب و کار شما بیشتر می شود. همچنین با دانستن نیاز کاربران از محتوا میتوانید ترافیک سایت را بالا برده و با تولید محتوای سرگرم کننده و آموزشی مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
و در انتها اگر می خواهید یک برنامه بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ موفق داشته باشید، به یک نقشه راه نیاز دارید که مخاطب را در طول مسیر راهنمایی کند. ماتریس کمک میکند تا این مسیر را طراحی کنید و تقویم محتوایی منظم و دقیقی داشته باشید.
تفاوت قیف بازاریابی با ماتریس بازاریابی محتوا
متاسفانه قیف بازاریابی با بسیاری از استراتژی های بازاریابی مدرن، به ویژه با استفاده از ماتریس بازاریابی محتوا، مطابقت ندارد.
برایان هالیگان، مدیرعامل و بنیانگذار HubSpot ، در مصاحبه ای در رویداد B2B Marketing Lab’s Grow with Inbound 2019، در مورد جایگزینی قیف بازاریابی قدیمی با مدل چرخ و فلک صحبت کرد. هالیگان در مورد چگونگی تسلط استارت آپ ها به عنوان “اخلالگران تجربیات گذشته در بازار” (مانند آمازون) با ایجاد “تجربه جدید” برای مشتریان خود بحث کرد.
ماتریس محتوا ابزاری است که به مشاغل کمک می کند تا این کار را با به کارگیری مفهوم چرخ و فلک بازاریابی بر روی محتوای شما انجام دهند. در این شیوه برخلاف مدل قیف کلاسیک، که به دنبال محدود کردن جریان، برای ایجاد نتیجه است؛ قدرت مداوم را در موتور رشد ایجاد میکنند. دقت کنید که در این شیوه، یک موتور رشد برای برند شما اعمال می شود.
قدرت، حرکت، نیرو، اصطکاک، انرژی ذخیره شده؛ این ها کلماتی هستند که با یک چرخ و فلک مرتبط هستند و درست مانند این که یک موتور برای ذخیره انرژی به یک چرخ دستی نیاز دارد، برندها برای به دست آوردن قدرت و مشتریان وفادار به یک چرخ دستی بازاریابی نیاز دارند.
چرخ و فلک شبیه قیف است زیرا نشان دهنده سفر مشتری در چندین مرحله است، با این تفاوت که مشتریان ممکن است به طور مداوم وارد سیستم شوند نه این که فقط از بالای قیف وارد شوند.
وبنال شبکه آموزش تبلیغات و بازاریابی
جمع بندی
همانطور که در این مقاله خواندید، ماتریس محتوا یک نقشه راه موثر است که شما را در پیشبرد اهدافتان و تولید محتوای مفید و موثر کمک می کند و مانع از آن می شود که بدون برنامه ریزی و شناسایی مخاطبان هدف خود دست به تولید محتوا بزنید. همچنین ماتریس محتوا باعث ایجاد تقویم محتوایی دقیق و محتواگذاری به موقع برای مخاطب می شود تا در مواقع حساس با محتوای دقیق و مناسب مخاطب را درگیر و جذب کنید و محصولات و خدمات را به فروش برسانید.
پیش رفتن مطابق با اصول ماتریس محتوا، همیشه آسان نیست مخصوصا اگر به تازگی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی شده باشید. بهتر است که طراحی ماتریس را برای زمانی بگذارید که به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) محتوایی اولیه در برنامهتان رسیده باشید و بخواهید گامهای بلندتری در دنیای محتوا بردارید.